Resepi Nasi Daging Spesial Raya Aidilfitri

resepinasi.net – Salam sejahtera semua teman. Semoga sihat selalu yer. Kerana saye disini tak lambat update resepi. Selain tu kerana saye suka berkongsi kerana berkongsi itu berfaedah. Kali ni saye nak kongsikan resepi nasi daging spesial raya aidilfitri. Kerana dah dekat raya aidilfitri so saye kongsikan resepi pasal aidilfitri. Oke langsung sahaja teman tengok resepi yer.

Resepi Nasi Daging Spesial Raya Aidilfitri

Bahan utama ( 6-8 org makan ):

  • 5 beras basmathi atau beras biasa/wangi
  • Beras ni di basuh kemudian di rendam selama setengah jam, paling kurang 15 minit la.. lps stgh jam sila toskan airnya.. biarkan beras dlm periuk nasi..
  • Tapi kalau guna beras biasa takyah rendam.. just basuh dan tos kan.. paham..? hehe.. ok done.. meh buat langkah seterusnya..
  • 300 gram daging di potong kiub.. lebih elok daging batang pinang sbb cepat sikit empuknya.. nak taruk lebih pun takpe.. daging ni aku sekalikan dlm memasak nasik ye.. so takde byk sgt aku letak..

Bahan utk menumis di hiris nipis :

  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 inci halia

Baca Juga : 5 Resepi Nasi Spesial Untuk Hidangan Hari Raya

Bahan-bahan lain :

  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 sudu besar butter/marjerin
  • 150 ml susu cair
  • 2 sudu besar sos tomato/tomato puri
  • sup bunjut adabi
  • bunga lawang, kayu manis, buah pelaga
  • 1 sudu besar serbuk kurma ~ aku guna baba’s
  • garam secukup rasa ~ aku guna 2 kiub pati ayam knorr
  • air secukupnya..

Cara-cara : 

  1. Dalam periuk , rebus daging kiub tadi bersama 7 cawan air , sup bunjut, rempah kurma … rebus sampai daging empuk.. air rebusan jgn di buang sbb nak gunakan utk memasak nasi..
  2. Dalam periuk lain pulak, masukkan butter dgn minyak sapi..
  3. Tumis bhn hirisan, bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga.. tumis sampai layu..
  4. Kemudian, masukkan 2 sudu besar tomato puri.. kacau rata..
  5. Masukkan pula susu cair.. kacau lagi..
  6. Dan akhir sekali, masukkan air rebusan daging bersama dagingnya sekali ke dalam periuk tumisan tadi.. korang jgn main tuang aje tau.. sukat dulu airnya.. guna pot sukatan beras td, ambik air rebusan dlm 6 pot saja kalau guna beras basmathi la kan..
  7. Tapi kalau guna beras biasa, just ambik 5 pot air rebusan daging tu aje.. dagingnya jgn lupa sauk sekali tau.. hehehhe..
  8. Pastu masukkan 2 kiub pati ayam knorr.. dah settle proses pencampuran sila tutup api.. takyah tunggu menggelegak pun..
  9. Tuang terus ke dalam periuk nasi yg berisi beras td… masak nasik mcm biasa.. utk beras basmathi, level sukatan air bg 5 pot beras adalah di nombor 7..
  10. Siappppp… masa nak gembur2kan nasi tu sila guna garfu.. baru lawa sikit hasilnya..

Sedap yer. Saat raya hidangkan resepi ni saye jamin habis tak tersisa. Oke sekian entry resepi nasi daging spesial raya aidilfitri ni. Semoga berfaedah and selamat mencuba :D.

Baca Juga : Resepi Nasi Ayam Spesial Hari Raya Aidilfitri

Incoming search terms:

Leave a Reply