Resepi Nasi Kerabu Kedah Istimewa dan Mudah

resepinasi.net – Salam Sejahtera semua teman. Semoga teman selalu sihat sepanjang hari. Kali ni niat hati saye nak kongsikan resepi nasi kerabu kedah. Actually nasi kerabu banyak macam. Nasi kerabu Kelantan like a saye entry kemarin, Nasi kerabu golok and now saye nak kongsikan nasi kerabu kedah. Oke lah tanpa banyak cakap langsung sahaja tengok resepi nye Jom.

Resepi Nasi Kerabu Kedah Mudah dan Sedap

Bahan Nasi :

  • 3 pot beras jadikan nasi

Bahan Ulam-ulaman :

  • Daun ulam2an yang anda minati (Daun gajus, putat, mengkudu, kunyit, kaduk, Selom, kesum, dll) anggaran setiap helaian lebih kurang 3 helai kalu suka lebih lebihkan lah.
  • Kesemua ulaman di mayang halus-halus mcm bunga rampai dan dicincang lumat.

Bahan dapur :

  • 3 btang serai
  • 3 inci lengkuas
  • 1 sudu besar lada hitam
  • 5 ulas bawang merah

Bahan-bahan di mesin halus :

  • 1 keping ikan talang digoreng dan ditumbuk isinya
  • ½ cawan kerisik

Cara-cara Penyediaan :

  1. Gaulkan kesemua bahan ulaman, bahan mesin, kerisik dan ikan kering sampai rata.
  2. Ambil nasi yg masih panas2 lagi tadi dan gaulkan bersama2 bahan tadi bersama sedikit garam sehingga nasi dan ulaman bercampur rata.
  3. Makan nasi ulam ini bersama sayur keladi…muahhh sedapnya…org kedah jer suka…org luar aku tak tahu

Baca Juga : Resepi Nasi Lemak Tumis Sedap Wajib Cuba

Nasi Kerabu kedah yang sedap ni elok dihidangkan bersama sayur keladi. Berikut bahan and cara-cara penyediaan sayur keladi.

Resepi Nasi Kerabu Kedah Mudah dan Sedap 1

Bahan-bahan Sayur Keladi : (aku gantikan sayur keladi dgn ikan …apa2 ikan bole jeer)

Bahan-bahan :

  • 1 batang keladi disiang dan dicelur
  • 5 ulas bawang merah
  • 6 tangkai cili kering dibersihkan
  • 2 inci belacan Udang kering/ikan bilis
  • 3 keping Asam keping

Cara-cara Penyediaan :

  1. Mesin kesemua bahan2 tadi bersama air yg banyak sehingga hancur,
  2. Masukan ke dalam periuk bersama asam keeping garam dan perasa
  3. Masak sehingga mendidih masukan keladi sehingga mendidih sekali lagi.
  4. Makan bersama nasi ulam.

mmm sedap nyeer berfaedah pulak kerana banyak mengandungi ulam. Rersepi ni biasa disajikan dalam majlis majlis daerah or perayaan kenegaraan. Oke sekian entry resepi nasi kerabu kedah ni. Semoga berfaedah and Selamat mencuba :D.

Baca Juga : Resepi Tumis Nasi Kerabu Sedap Untuk Hidangan Berbuka Puasa

Leave a Reply